Amalfi kust en Tropea

31 juli 2015 - Tropea, Italië

Op de dag dat we de reis naar Tropea begonnen zijn we vroeg opgestaan. We wilden de Amalfi kust nog bekijken en dat betekend veel extra reistijd want opschieten kan je daar niet echt. Met toestemming van de verhuurder lagen de kinderen om 07:15u al in het zwembad. Wij gingen snel naar de lokale super (een klein winkeltje waar ze het meest noodzakelijke verkopen) waar we weer werden herkend en super vriendelijk geholpen. Alles vers, en met broodjes en drinken voor de reis snel weer naar het huis terug gelopen. De kinderen zwommen nog steeds en wederom waren er lekkere broodjes voor ons neergezet door de verhuurder.
Na het ontbijt de auto weer ingepakt en afscheid genomen van deze hele vriendelijke mensen. De ervaring met deze mensen en de omgeving was zo goed dat we hier zeker nog een keer terug willen komen. De kinderen is door de verhuurder beloofd dat er dan een nóg groter zwembad zal zijn. We zijn echt heel positief verrast door de Napolitaanse gastvrijheid.
De weg naar beneden was weer een kleine onderneming. De weg is erg smal en bochtig, op veel punten niet meer dan drie meter breed. Dat betekend dat je goed vooruit moet kijken, de ramen open om te horen of er iemand nadert en nadenken over punten om te passeren. De avond ervoor waren we terug gekomen via een andere weg die nog smaller was. Dit was echt heel spannend en vaak hadden we niet meer dan een paar centimeter speling tussen de auto's en de stenen muren of bergwand. Deze keer namen we de iets bredere variant, nog steeds heel smal en bochtig, maar net wat beter te doen. Hier rijden dan ook geen ongehavende auto's rond.
De Amalfi kust was echt een belevenis. Geweldig mooie wegen langs de kust met fantastische vergezichten. Wel heel toeristisch en daardoor drukker. De wegen waren ook hier smal en de ervaring van de vorige dagen konden we goed gebruiken. Het was vooral flink improviseren als er een vrachtauto of zelfs een touringcar de bocht om kwam. We moesten een aantal keren vlak langs een muur gaan staan om voldoende ruimte te maken en zelfs een keer achteruit.
De plaatsjes waar we onderweg doorheen kwamen waren mooi en zeer toeristisch. Omdat er geen ruimte is voor een trottoir lopen de mensen op de weg wat het nog lastiger maakt om verder te rijden. Eigenlijk is een scooter of motor hier de enige goede keuze qua vervoer. Uiteindelijk kwamen we in Salerno en was de tocht langs de kust ten einde. Grappig dat je over 60 kilometer zonder echt stoppen zo'n drie uur doet.
De autostrada zorgde ervoor dat we vlot richting het zuiden konden doorstomen. Het is erg rustig zo ver zuidelijk in Italië. De temperaturen buiten de auto liepen op tot 40 graden, maar in de auto was het dankzij de airco goed uit te houden.
Na de eerste overnachting in "ons" nieuwe huis vanochtend naar een mooi strandje begeleid door de dochter van de eigenaar. Op de scooter reed ze voor ons en bracht ons naar een schitterend strandje wat we anders echt niet hadden kunnen vinden. Ook regelde ze voor ons een parkeerplaats met overkapping. De kinderen hebben heerlijk kunnen zwemmen en snorkelen, het water was lekker warm en helder, je loopt er zo in. Bij het strandtentje hebben we  echt goede Arrancini kunnen kopen, daar hebben we met z'n allen van gesmuld. Om 13:00 uur weer terug want het wordt erg warm en het is tijd voor de siësta!

1. Mama:
    1 augustus 2015
    Het is er heerlijk warm...... Wel een luxe hoor, een privé strand!