De laatste dag op Sicilië

13 augustus 2015 - Santa Maria di Licodia, Italië

Op de 13e augustus was het feest, want Domenico (opa) word 60 jaar en dat word gevierd. Omdat we niet meer terug gaan naar ons huisje na het feest hebben we in de loop van de ochtend alle spullen gepakt. Maar er was wat tegenslag in onze planning. Of het met het noodweer te maken had blijft de vraag, (we hebben flinke stortbuien met onweer gehad) maar de avond van de 12e viel de stroom al regelmatig uit of de lampen brandden heel zwakjes. In de vroege ochtend van de 13e was het helemaal gebeurd. Geen elektriciteit meer en dus ook geen werkende koelkast, wasmachine of warm water. Graag hadden we nog de laatste was gedraaid voor de familie die na ons in het huis komt, maar helaas. Wel nog een snelle douche genomen, je bent wel echt wakker dankzij het koude water. Je blijkt onbewust toch nog redelijk afhankelijk van die elektriciteit, maar vlak voor ons vertrek was het gelukkig weer gerepareerd. Het bleek de nabij gelegen transformator te zijn die was overleden. De verdere slachtoffers die ons bekend zijn geworden: een aantal usb omvormers. Kennelijk hadden die de wisselingen in spanning als onprettig ervaren. Gelukkig hebben we er meerdere bij ons.
Na de auto te hebben volgepakt en afgetankt zijn we naar Catania gereden om daar Etnapolis te bezoeken. Een enorm winkelcentrum waar we nog een aantal niet geheel noodzakelijke boodschappen hebben gedaan voordat we doorreden naar ons hotel in Santa Maria di Licodia vlak bij Biancavilla. Wat opvalt aan dit dorp is dat het echt oud is maar niet mooi. Alles is vervallen of nog niet klaar, grauwe muren van huizen en straten met meer kuilen en gaten dan dat er inwoners van het dorp zijn. Het contrast is groot als je dan een redelijk net hotel inloopt. Mooie vloeren, wanden en inrichting. Dat contrast ken ik van eerdere momenten op Sicilië, de prioriteiten liggen hier vaak anders dan wij ze gewend zijn in Nederland.
Als wij 's avond naar het feest rijden is het hetzelfde: een reis over vervallen wegen, langs hoge hekken en verwilderde bossages. Midden op een kruispunt liggen drie honden die zich absoluut niet druk maken over het vaak voorbij razende verkeer. Ook niet als we stoppen om ons op de juiste richting te oriënteren. Gelukkig vinden we de locatie en ook hier weer een groot contrast. Nette parkeergelegenheid op eigen terrein onder olijfbomen, een mooie klassiek gebouw met meerdere ruimten. We verblijven met de familie in een grote zaal met diverse tafels en dansvloer. Domenico heeft flink uitgepakt met een DJ, lekker eten, drinken en dansen. Het was echt een zeer geslaagd feest waarbij we heel veel familie hebben gezien en gesproken, lekker konden dansen en het eten goed verzorgd en smakelijk was. Rond 01:00 gaan we moe maar voldaan terug naar ons hotel voor de broodnodige uurtjes slaap. Morgen gaan we terug naar het vaste land, naar Matera!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Rineke:
    15 augustus 2015
    Proficiat met Opa! Geniet nog even!
    Leuk om zo jullie belevenissen te lezen
    X
  2. Pauline Koot:
    16 augustus 2015
    Wat een belevenissen! Ik kijk uit naar het volgende verslag!