Sicilië het vervolg

11 augustus 2015 - Pozzallo, Italië

Vandaag alweer 9 dagen in Sicilië. Minder gereisd dan in het eerste gedeelte van de vakantie maar zeker niet saai.
Het weerzien met de familie, de cultuur, het eten en de huisbaas voelde als thuiskomen. We konden onze spullen voor een langere periode uitpakken en genieten van de vrijheid en luxe om op elk moment naar de zee te gaan, heerlijk!
Al gauw vertrokken we naar Adrano om daar de familie te zien maar ook om een echt dorpsfeest mee te maken, een hele belevenis.
Rond 18.00/18.30 waren we op de plek van bestemming en konden we opa Domenico weer in levende lijve begroeten. Het feest zou om 20.00 beginnen dus we hadden nog wel even tijd om wat familie te bezoeken werd er gezegd, zo gezegd zo gedaan we gingen met opa op pad. Zijn ouderlijk huis werd het eerste bezoek, hier zat tevens familie uit Duitsland. Nadat we door diverse slingerende straatjes steeds dichterbij komen komt voor ons ook de herkenning van de straat, via Petrarca. We hebben geluk, de buren staan al buiten dus hoeven niet gehaald we worden voorgesteld en er komt weer een buurvrouw bij staan. Zo gaat dat hier nou eenmaal, geduld is een schone zaak gaat hier zeker op. Voordat een gesprek afgesloten kan worden, en dat is nooit met een paar minuten, moeten er allerlei mensen bijgehaald worden die je ook moet leren kennen enz enz. Na een poosje konden we dan eindelijk het ouderlijk huis in. Het proces herhaalt zich wederom en voor je het weet zitten er meerdere mensen aan tafel die door de zoete inval ook naar binnen zijn gekomen. Overal waar je komt worden er lekkere dingen op tafel gezet en krijg je drinken aangeboden. De jongens kunnen hun buik vol eten en drinken, dat gebeurt uiteraard ook.
We houden de tijd in de gaten want we willen het feest niet missen. Moeten we niet gaan vragen we want we moeten ons nog omkleden enz? Nee hoor dat hoeft niet het feest begint pas om 21.00.......
21.00 uur vragen we, het zou toch om 20.00 beginnen? Nee dat was eerst maar nu niet meer vanwege de warmte wordt ons gezegd. Genoeg tijd om nog even naar andere familieleden te gaan. Eenmaal daar gekomen, kunnen we niet voor 20.45 weg. Maakt niet uit het begint toch pas rond 21.30.....
Eenmaal bij zia Graziella kunnen we ons rustig omkleden want het begint pas rond 22.00.
In Sicilië hanteren ze andere afspraken qua tijd en ze nemen het allemaal niet zo nauw.
Het feest begint uiteindelijk pas rond 22.30. Het is een drukte van belang, niet alleen het dorp zelf is uitgelopen maar ook alle omliggende dorpen. Vier rijen dik verdringen mensen zich om het beeld van de heilige: San Nicolo, voorbij te zien komen rijden. Deze wordt al rennend voort getrokken door een hele horde jongeren. Ze hebben het zwaar want die loodzware kar is niet alleen beladen met het beeld maar ook met twee echte levende opzieners. Oef, en dat de kronkelende steile weggetjes op en neer dat valt niet mee.....
Als het beeld met kar weer veilig in de kerk staat vliegt er een echt kind, verkleed als engel, over de straat. Dit hele spektakel wordt afgesloten met knallend vuurwerk waarna vervolgens iedereen naar het park wil om daar te flaneren en lekkere hapjes te eten. Wij gaan natuurlijk ook mee, wel moeten we de kinderen goed in de gaten houden want kwijt is kwijt. Onderweg naar het park komen we weer familie, schoonfamilie, vrienden enz tegen die we moeten begroeten voordat we onze reis kunnen vervolgen. Iedereen is druk bezig om de kinderen in het oog te houden totdat we erachter komen dat Viktor weg is......  Hoe kan dat nou?? Lichtelijke paniek ontstaat en zoekacties worden ingesteld om Viktor te vinden. Gelukkig hadden we een telefoon bij ons en konden we bellen. Pffffff gevonden, hij was niet ver gelukkig en bleek op ons te wachten☺️
Na een klein rondje te hebben gelopen besloten we te gaan. De reis duurde nog ongeveer 2 uur en het was tenslotte al 23.30. We namen opa ook mee want die bleef 5 dagen bij ons en Giovanni, Diana en Gioia.
Bij aankomst was het warm in het huisje en de kinderen wilden allebei bij opa slapen. Alle bedden werden naar buiten gedragen en zo konden de jongens allebei naast opa slapen, in de buitenlucht onder de veranda.
De dagen vlogen voorbij, zwemmen, een dorpje bekijken, eten van alles hebben we gedaan. Op vrijdag kwam onze neef met vriendin en zoon om opa op te halen. Zij bleven twee dagen en na wat passen en meten kon iedereen slapen op een bed en luchtbed. Op zaterdag hebben we overdag nog gekeken bij een 43 jaar oude Alfa Romeo GT junior en hiermee gereden, erg leuk!
Zaterdagavond waren we alleen, de rust was wedergekeerd. Stiekem vonden we dat eigenlijk wel heel erg fijn en genoten we van de rust...
Donderdag 13 augustus is er een weerzien met de hele familie. Familie uit Duitsland is overgekomen, uit andere dorpen van Sicilië komen familieleden want dan is het grote feest. Opa Domenico wordt 60 jaar, hiep hiep hoera
Voorbereidingen zijn en worden nog getroffen, wij hebben er zin in!,

1. Tante Audry en ome Arjen:
    11 augustus 2015
    Wat een avonturen! Klinkt erg gezellig allemaal. Hopelijk ook tijd voor jullie om wat bij te komen en uit te slapen ed ;)
    Alvast veel plezier op het grote feest van opa en feliciteer hem namens ons! Xx
  2. Dop:
    11 augustus 2015
    Wat een evenementen... Leuk om allemaal mee te maken! Wij zijn inmiddels ook vertrokken en In Diez beland. ( na een Tomtom maximum kronkelroute. Gaat goed totdat er een weg afgesloten is voor werkzaamheden..
  3. Peter en Marjolein:
    14 augustus 2015
    Gefeliciteerd met je vader! Hebben jullie een gezellige dag met elkaar gehad om zijn verjaardag te vieren? Leuk om zoveel familie te zien en te spreken. Geniet ervan!!